Grafisch ontwerp voor maatschappelijk bewusten
<< Terug

ARTIKEL.

7 redenen waarom goede plannen vaak stranden

Je hebt een plan. Een goed plan. Maar heb je ook draagvlak? Om je plan te realiseren heb je medewerking nodig. En deze krijg je het liefst zo effectief mogelijk. Sterker nog, wanneer je niet effectief bent gaat het vaak mis. Dit artikel laat zien waar het vaak misgaat, en hoe je dat kunt voorkomen. 


Ons gehoor gebruikt minder dan 2% van het verwerkingsvermogen van onze zintuigen. Ons zicht 75%. Hierdoor begrijpen we gevisualiseerde inhoud niet alleen beter, we onthouden het ook makkelijker.


Doordat je zelf diep in de materie zit sta je er niet bij stil hoeveel vaktaal je gebruikt. Maar wat we niet goed begrijpen, komt niet goed aan. Gebruik daarom de taal van je doelgroep, of laat een leek eens naar je tekst kijken. 


Hoe indrukwekkend of schokkend cijfers en statistieken ook kunnen zijn, ze zetten ons niet in beweging. Mensen willen geraakt worden. Draag daarom een doel uit waar men zich in kan herkennen. Benoem je ambitie. Raak het hart, overtuig het hoofd.  


Er werken meerdere partijen aan het plan. Ieder met zijn eigen insteek en doel. Er ontstaat een brij aan informatie en een gebrek aan overzicht. Bepaal de essentie en houd het grotere doel voor ogen om orde in de chaos te scheppen.


Verandering roept weerstand op. We weten wat we nu hebben, terwijl verandering onzekerheid met zich meebrengt. Men houdt van nature vast aan de huidige situatie, hoe onaangenaam die ook is. Neem je doelgroep daarom mee in overwegingen en beslissingen om de mindset stap voor stap te transformeren. 


We worden overspoeld met informatie en boodschappen, waardoor we selectief zijn in wat we tot ons nemen. Het is dus belangrijker dan ooit om de essentie te vangen en deze helder en overtuigend over te brengen. Nadat er interesse is ontstaan, komt er vanzelf behoefte aan meer informatie. 


Het liefst deel je het plan persoonlijk met iedereen. Door tijdgebrek moet je een manier vinden om de informatie helder, overtuigend en consistent over te brengen. Bijvoorbeeld door een animatie, brochure of een praatplaat.

Wil je meer inzichten, omdat je bezig bent overtuigende content te creëren?

Gratis download
Download toffe inzichten.

Bij het versturen van je e-mailadres kan je maximaal twee frisse e-mails van mij verwachten.

ANDERE ARTIKELEN.

Een fris of niet fris communicatiemiddel

Welke certificeringen hebben onze producten en wat betekenen ze?

Hoe een praatplaat helpt om plannen vooruit te krijgen.


Naar alle artikelen >>

info@frisseplannen.nl Bel: 06 47 218 000

Grafisch ontwerp voor maatschappelijk bewusten

Onderdeel van Carli-d.